
Veel containers die gebruikt worden voor transport hebben een CSC-certificering, die het veilige gebruik van de container waarborgt. Bij regelmatig en intensief gebruik kan een zeecontainer op een gegeven moment niet meer voldoen aan de eisen van deze certificering en wordt hij afgekeurd. Dit betekent dat de container niet langer mag worden gebruikt voor transport, tenzij hij opnieuw wordt goedgekeurd.
Een container wordt afgekeurd wanneer hij niet meer voldoet aan de technische of veiligheidseisen van een CSC-certificering. De meest voorkomende redenen zijn:
In sommige gevallen is het zeker interessant om juist te kiezen voor een afgekeurde container. Na vijf jaar moeten zeecontainers elke 30 maanden opnieuw worden gekeurd. Wordt een container afgekeurd, dan is reparatie vaak nog mogelijk. Met behulp van de specialisten van Hacon Container Modifications kunnen deze containers worden hersteld. Daarna mogen ze opnieuw worden ingezet voor transport en voldoen ze weer aan de geldende certificeringen.
Is een container niet meer te herstellen, dan krijgt hij de status BER (Beyond Economical Repair). Een BER-container mag niet meer gebruikt worden voor transport, maar kan nog wél worden ingezet voor andere doeleinden.

Ook zonder CSC-certificering kan een afgekeurde zeecontainer zeer waardevol zijn. Je kiest bijvoorbeeld voor een afgekeurde container wanneer:
Review: Super vlug geholpen - Andre Goorhuis
Sinds 1981 zijn we bij Hacon Containers actief in de verkoop, verhuur, modificatie en refurbishing van containers en daar horen ook afgekeurde containers bij. Dankzij ons team van meer dan 45 specialisten bij Hacon Containers en Hacon Container Modifications kunnen we afgekeurde containers volledig herstellen en aanpassen aan jouw wensen.
Wil je advies of een offerte? Neem contact op met ons team of kom langs bij een van onze vestigingen in Rotterdam of Purmerend.
Wat betekent BER bij een container?
BER staat voor Beyond Economical Repair. Dit betekent dat repareren duurder is dan de container waard is. Toch kan een BER-container vaak nog voor andere doeleinden worden gebruikt.
Wanneer is een container afgekeurd?
Een container is afgekeurd zodra er geen CSC-certificering meer wordt afgegeven. Dit kan bijvoorbeeld door scheuren, slecht sluitende deuren of constructieve schade.
Kan een afgekeurde container gerepareerd worden?
Ja, vaak wel. Het is een afweging of reparatie economisch rendabel is. Met de juiste modificaties kan een container vaak opnieuw worden ingezet.
Mag een afgekeurde container gebruikt worden voor transport?
Niet zonder CSC-certificering. Voor (inter)nationaal transport moet de container eerst gerepareerd en opnieuw goedgekeurd worden.
Waar worden afgekeurde containers het meest voor gebruikt?
Voor vaste opslaglocaties, zowel privé als zakelijk. Vaak maken ze deel uit van een permanente opstelling.